Закрыть
Все сервисы
Главная
Лента заметок
Теги
Группы
Рейтинги
S@VAЛента заметок группы: Вселенная Любви

Свято Маланки (Щедрий вечір) та Василя (Старий Новий рік)

13 января´09 20:40 Просмотров: 24942 Комментариев: 4







align="left">
13-14 січня. Свято Маланки відмічають напередодні Нового року (31 грудня за старим стилем, 13 січня за новим), ще його називають Щедрим вечором, або Щедрою (Другою) кутею. Святом Василя називають Старий Новий рік і відмічають його 1 січня за старим стилем (14 за новим).



Останній день старого року і пер­ший день нового подоляни відзначали як свята Маланки і Василя. На відмі­ну від Різдва і Хрещення тi дні не ві­дігравали важливого значення в релі­гійному календарі, тому в їх обрядо­вості майже не помічено церковних мотивів. Ніч перед Новим роком вва­жалась чарівною, з нею було пов'язано чимало повір'їв і ритуалів. Серед подолян тривалий час поширювались легенди про гайдамаків, які за часів турецького панування заховували свої скарби.: Існувало повір'я, ще опівночі на Новий рік (як і на Великдень) ці гроші «горять» і їх можна зна­йти під Новий рік, як і на Різдво, но­сили «вечерю», але цього разу пере­важно сільській бабі-повитусі. Звичай­но до неї ходили молоді батьки (жін­ки й чоловіки), у яких протягом року народилися діти. Одночасно з «вече­рею» пупорізній бабі приносили подарунки, а вона, в свою чергу, пригоща­ла гостей



Дослідники української новорічної обрядовості вважають, що християнська свята Меланія, день пам’яті котрої відмічався в останній день року, замінила більш давній образ богині Макоші (Мокош).




align="left">
Богиня Мокош увійшла до пантеону найважливіших язичницьких богів Київської Русі, ідоли яких Володимир встановив на горі. Вона була покровителькою жінок, допомагала породіллям під час пологів, сприяла в жіночих справах - особливо прядінні. Вважалася також богинею дощу, сестрою Сонця. . Б. Рибаков вважає її богинею родючості “земного плодородия” і посередницею між небом і землею. Дослідник індо-українських зв’язків С. Наливайко виводить слово Мокоша з індійського, що в перекладі означає Велика Богиня.

Мокоша - Богиня материнства, явний вияв Великої Матері Лади як Землі. Вона виступає богинею милосердя, щастя і нещастя, жіночої половини, ворожіння, рукоділля, покровителькою джерел і святих колодязів, врожаю, охоронниця корів. Дружина Велеса як земля пов'язана з потойбічним світом, ворожбою і чаклуванням. Мокоша є володаркою, Матір’ю Коша, земної комори всяких благ, якщо людина про землю дбає, у загальний кіш додає, та дарує вона їй не зліченно могутність, силу, радість і щастя.



Слід пам’ятати, що в давнину наші предки святкували Новий рік весною. Взимку, коли вся природа наче помирала, Богиня плодючості могла знаходитись серед мертвих. На зв’язок Маланки із потойбічним світом у Новорічну ніч вказує фольклорний матеріал. Так у Прикарпатській щедрівці щедрувальники просять рахманів відпустити Маланку погуляти:



Ой паночку, Рахманочку, Пусти з нами Маланочку Із квітами, із дутками, З хорошими парубками






align="left">
За народними віруваннями рахмани живуть під землею, тісно пов’язані з культом предків. Отже Богиня плодючості взимку перебуває під землею у царстві рахманів, або в царстві мертвих і її просять випустити погуляти. Тексти щедрівок вказують на те, що у Новорічну ніч Маланка (Макоша) заблукала і мабуть вирвалась з підземного царства:



Пасла Меланка два качура.

Ой пасла, пасла – загубила.

Пішла шукати - заблудила.

Ой приблудила в чистеє поле,

Ой там Василько плужком оре:

- Ой ти Василю, Василечку,

Виведи мене на стежечку.

Я буду тебе шанувати,

По тричі на день поливати,

Що суботоньки проривати,

Що неділеньки милувати.

Василь оре плужком і має вигляд людини, але коли Маланка просить вивести її на стежку, то за послугу обіцяє винагороду привабливу для рослини – проривати, поливати ... Не виключено, що дія відбувається в іншому вимірі, тобто у підземному царстві, а християнського Василя ми можемо асоціювати з язичницьким божеством покровителем рослинного світу, який мав людський вигляд, але після відходу в інший світ, міг з’являтися на землі лише у вигляді рослини – квітки василька. Досить часто в щедрівках Василя ще називають черчиком:



Весна-красна Маланочка,

А ще кращий Василюню.

Ой черчику Васильчику,

Посію я ті в городчику,

Буду я ті шанувати,

Три рази на день підливати,

І вершечки зщипувати,

Маланочку затикати.



Що означає слово “черчик”? У Івана Нечуй-Левицького можна прочитати: “ ... весна описується, як славна пані череватая, що зачерчилась на трьох синів: на пашничка, конюшка і земчика”

. Слово “зачерчилась” тут вжито в значенні завагітніла трьома синами. По аналогії можна припустити, що черчик-Васильчик – є уособленням чоловічої плідної сили, божеством, яке запліднює землю, чоловіком чи нареченим Богині плодючості Маланки (Макоші), з яким вона повинна вступити в шлюбні стосунки, щоб був урожай на наступний рік.






align="left">
Можна припустити, що час перебування Василя в реальному світі у образі людини обмежений лише однією Новорічною ніччю. Переводячи Маланку з потойбічного світу в реальний, він мабуть порушив якісь заборони за що з променями ранкового сонця повинен стати квіткою Васильком.



Саме в Новорічну ніч, коли Богиня плодючості вирвалася з царства мертвих, а Бог рослинності ще не втратив людської подоби, вони можуть вступити в шлюб. Від їх священного шлюбу залежить добробут на землі, родючість рослин і плодючість тварин. Цей шлюбний зв’язок уособлюють і обрядові хліби Маланка та Василь, які у новорічну ніч лежать на святковому столі один на одному, захищені магічними атрибутами – часником, конопляним сім’ям, металевою монетою. Селяни цієї ночі не сплять на печі і не топлять її, щоб Маланці було де переночувати зі своїм чоловіком.



Тема весілля дуже широко представлена в Новорічних обрядових діях, фольклорі та повір’ях. Юрби ряджених грають весілля Маланки підмінної, щоб обдурити духів з того світу. Таке весілля справді перетворюється на фарс з веселими розвагами, ось як про це пише О.Курочкін: “Замість традиційної ікони останні, в дусі карнавальної інверсії, “благословляли” затулою від печі, рублем і качалкою або чимось іншим, що потрапляло під руку



Отже весілля Маланки і Василя і є початком Нового року, що започатковує нове життя, пробудження природи.









ВСІМ МОЇ НАЙЩИРІШІ ПОБАЖАННЯ ЩАСТЯ І ЛЮБОВІ!!!!

ЗІ СТАРИМ НАС НОВИМ РОКОМ !!!!!












Группа: Вселенная Любви
Пожаловаться
Комментариев (4)
Отсортировать по дате Вниз
Lisinik    14.01.2009, 12:48
Оценка:  0
Lisinik
где ты и когда в аське?
S@VA    14.01.2009, 12:48
Оценка:  0
S@VA
а у меня аська заглючила дня четыре назад--так я всё не найду времени её перезагрузить--
постараюсь сегодня заняться этим, если спать не свалюсь. Что-то устала за праздничные дни--
а может просто старость подкрадывается)))))
Lisinik    14.01.2009, 08:23
Оценка:  0
Lisinik
я говорю
с традиционным новым гдом!
катенок, с праздником тебя и пусть все же этот год принесет удачуи любовь, мир и востор нового познания!
S@VA    14.01.2009, 08:23
Оценка:  0
S@VA
Спасибо,Леся********)))))))
Вс ё-всё-всё взаимно)))))))))
Реклама
Реклама